De fractie van GroenLinks PvdA heeft vragen ingediend bij de Rekenkamer. Toen we eerder vragen indienden over armoede in Etten-Leur leverde dat een bruikbaar rapport op, met goede adviezen. Dat gaat nog dit jaar resulteren in een raadsvoorstel met een beleidsstuk.

Deze keer hebben wij twee onderwerpen ingediend. Het eerste gaat over de effectiviteit van het woningbouwprogramma. Als wij als Raad hameren op de verdeling 30-40-30 (30% sociale bouw, 40% betaalbare huur en/of koop, 30% dure huur en/of koop), dan zegt het College regelmatig dat dit niet in dit specifieke project gehaald kan worden, maar wel over de gehele gemeente. Maar is dat ook zo? Dat willen wij onderzocht hebben met nog een aantal vragen in het verlengde daarvan.

Het tweede onderwerp gaat over de effectiviteit van het bestaande beleid op het gebied van veiligheid, weerbaarheid en veerkracht. Hier gaan de vragen over externe dreigingen zoals geopolitieke spanningen, hybride dreigingen, klimaatverandering, langdurige stroomuitval. Maar we hebben ook vragen over dreigingen dichter bij huis, zoals geweld achter de voordeur en femicide.

Beide actuele onderwerpen vinden wij als fractie GroenLinks PvdA erg belangrijk. De Rekenkamer onderzoekt echter maar één onderwerp per keer. Dat heeft de Raad in het verleden besloten, om financiële redenen.

Maar omdat andere fracties geen vragen hebben voorgelegd aan de Rekenkamer, vragen we de Raad om eenmalig een extra bedrag van €30.000 vrij te maken uit de Algemene Reserve ten behoeve van onderzoek. Zodat de Rekenkamer beide vragen in behandeling kan nemen. Daarvoor vraagt onze fractie in de begrotingsvergadering van 3 november steun bij de overige fracties.

Onze vragen:

ONDERZOEKSONDERWERPEN REKENKAMER 2026
1. Effectiviteit woningbouwprogramma
Het gemeentelijk woningbouwprogramma is gericht op de volgende verdeling:
– 30% sociale huur
– 40% betaalbare huur en/of koop
– 30 % dure huur en/of koop

We zien nog steeds een enorme druk op de woningmarkt waarbij het niet iedereen lukt een passende woning te vinden. Zo blijven bijvoorbeeld jongeren noodgedwongen thuis wonen omdat ze geen woning kunnen vinden. Ook ouderen, die kleiner willen gaan wonen, slagen er niet altijd in een passende woning te vinden waardoor ze in hun huidige grote woning blijven wonen.

Wij stellen daarom voor dat de Rekenkamer onderzoek doet naar het gemeentelijk woningbouwbeleid en de afspraken die hierover in regionaal verband en met woonpartners gemaakt worden. Specifiek hebben we de volgende vragen:

  • Voldoen we als gemeente Etten-Leur overall aan de afgesproken 30-40-30 verdeling van woningen?
  • Wanneer blijkt dat we (nog) niet voldoen aan de afgesproken 30-40-30 verdeling: wat kunnen we doen om deze verdeling wel te halen?
  • Is de verdeling 30-40-30 effectief om alle inwoners te huisvesten of is een andere verdeling effectiever?
  • Kan het interessant zijn om als gemeente met name voor de doelgroep starters zelf woningbouwprojecten te realiseren zonder winstoogmerk?
  • In welke mate dragen de prestatieafspraken die we met woningcorporatie ALWEL maken bij aan het bieden van een passende woning voor alle woningzoekenden in onze gemeente?
  • Uiteraard maakt Etten-Leur deel uit van een woningmarktregio waarbinnen gemeenten onderling afspraken maken over de woningbouwontwikkelingen. Hoe effectief zijn de afspraken die regionaal gemaakt worden voor het oplossen van de druk op lokale de woningmarkt?

2. Effectiviteit van het beleid op het gebied van veiligheid, weerbaarheid en veerkracht
Toenemende geopolitieke spanningen, hybride dreigingen, klimaatverandering en het grotere risico op langdurige stroomuitval vragen om het integraal versterken van zowel de maatschappelijke weerbaarheid als de veerkracht van de samenleving. Deze dreigingen brengen nieuwe opgaven met zich mee voor de manier waarop we als samenleving omgaan met thema’s als maatschappelijke weerbaarheid en veerkracht, openbare orde en crisisbeheersing. Het is belangrijk om als lokale overheid hierbij samen op te trekken met onze inwoners en partners.
Niet alleen externe dreigingen vragen de aandacht van de lokale overheid. Ook achter de voordeur vragen huiselijk geweld en femicide de aandacht van de lokale overheid.
Deze externe dreigingen en geweld in de huiselijke sfeer vragen om een gerichte integrale beleidsmatige aanpak. Deze aanpak zal ongetwijfeld (ondermeer) voortbouwen op het al bestaande beleid op het gebied van openbare orde en veiligheid. Het is daarom goed om nu de effectiviteit van het beleid op het gebied van openbare orde en veiligheid in beeld te brengen. We hebben hierbij de volgende onderzoeksvragen:

  • Wat doen we op dit moment als lokale overheid (samen met partners in het veiligheidsdomein) om de toenemende dreiging van buitenaf aan te pakken?
  • Hoe effectief is de aanpak die op dit moment wordt toegepast in het aanpakken van de toenemende dreiging van buitenaf
  • Hoe effectief is de samenwerking met de partners in het veiligheidsdomein en daarbuiten in het aanpakken van de dreiging van buitenaf?
  • Hebben we al een specifiek integraal beleid voor het aanpakken van de toenemende dreiging van buitenaf? Moet dit beleid worden geactualiseerd?
  • Wat doen we op dit moment als lokale overheid (samen met partners in het veiligheidsdomein) om huiselijk geweld en femicide aan te pakken?
  • Hoe effectief is de aanpak die op dit moment wordt toegepast in het aanpakken van huiselijk geweld en femicide?
  • Hoe effectief is de samenwerking met de partners in het veiligheidsdomein en daarbuiten in het aanpakken van huiselijk geweld en femicide?
  • Hebben we al een specifiek integraal beleid voor het aanpakken van huiselijk geweld en femicide? Moet dit beleid worden geactualiseerd?

Hans Wierema
Fractievoorzitter GroenLinks PvdA

Categories:

Tags:

No responses yet

Geef een reactie